2023 Tochten

De eerste tocht is vaak een tocht in de Regio.
Zo ben ik vanuit Duiven naar een vergadering van de Ondernemersvereniging Lindus naar Doetinchem geweest.
Vanaf Duiven zo’n 30km naar het gebouw van het Waterschap Rijn en IJssel. Met de Provinciale staten en Waterschapsverkiezingen in het zicht is het goed dat ondernemers ook eens horen wat de Provincie en het Waterschap voor ondernemers en de inwoners doen.
De tocht zelf was geen uitdaging omdat het een voor mij bekende route is. Wel was het van belang om te kijken of de kleding goed is bij temperaturen rond het vriespunt en daar 2 tot 3 graden onder. Dikke kleding is wel aan te trekken, maar de schoenen wordt moeilijker. Het beste is de regenschoenen ver de gewone schoenen te doen en ook een regenbroek kan veel koude tegenhouden. Nu kom je niet op de bijeenkomst aan in je meeste charmante kleding. Maar is de verpakking er af dan krijg je toch bewondering, want 99% komt met de auto.
De terugtocht in het donker was bijzonder. een kraak heldere nacht en Venus en Saturnus stonden valk boven de horizon in het westen te stralen. Ze waren helder stonden dichte bij elkaar. Wat wel genoemd wordt ‘De kus van de Planeten’

2023-03-22

Ik ben een route aan het maken voor het exodus comité in Huissen. Het betreft een route vanaf Driel naar Huisen, Doornenburg, Gendt, Bemmel, Elst naar Driel.

De route komt langs plaatsen die na de slag om Arnhem in september 1944 en de bevrijding in mei 1945 frontlijn van de oorlog waren. Uit dit gebied moesten mijn de noord van het riviertje de Linge woonden naar het nog beste gebied in het noorden evacueren. Mensen die zuid van de Linge woonden moesten naar het bevrijdt gebied in het zuiden.

De route begint op de Drielsedijk waar de Airbornetroepen na de verloren slag om Arnhem, van Hotel Hartenstein in Oosterbeek laag de Rijn over staken. Veel militairen maar ook burgerslachtoffers kwam tijdens gevechten en bombardemente om.

De route is 55 km en ik heb de route bij somber weer gefietst met af en toe de wind flink ‘op kop ‘.

Exodusroute 55 km

Volgens mijn GPS heb ik vanaf het Looveer in Huissen 58,61 km gefietst en 3:49 uur gereden met een gemiddelde snelheid van 15.3 km Ik heb ook nog 1:12 uur gestopt.

Het verste
was Doornenburg en Driel.

Stuur mij een mail naar info@henkopweg.nl voor de GPX route en beschrijving.

Gelderseiland

Deze keer een route bij mijn woning in de buurt. Het is de hele week slecht weer maar vandaag zijn er enkele buien voorspeld. Daar blijf ik echter niet voor thuis. De regenkleding gaat mee, maar wel dikke kleding want de temperatuur is niet boven de 10 graden. Eerst ga ik naar de kapper en goed geknipt ga ik op pad. Moet nog wel een kaart voor een verjaardag afgeven, naar dan is het zover. Richting Groessen. Mijn nieuwe GPS Garmin 65 gaat mee. Ik moet nog veel leren van de nieuwe GPS de gpsroute wordt niet op de kaart aangegeven. Ook valt de GPS bij oneffenheden in de weg soms even uit. Ik heb het idee dat het van het snoertje van de externe batterij komt. Echter op de interne batterij heb ik zelfde probleem. Tot in de middag blijven de probleem aanhouden en dan valt de GPS helemaal uit. Ik ken de route en mijn oude GPS werkt nog wel.

Het Gelderseiland lag vroeger aan de andere kant van de Rijn. Na het graven van het Pannerdenskanaal ligt het Geldereiland in de Liemers.

De eerste plaats is Pannerden. Veel inwoners werkten vroeger op de steenfabrieken. Aan de Waal tegenover Millingen (rp 9= routepunt 9 op de kaart) is nog een steenfabriek in gebruik de straatstenen maakt. Direct na de steenfabriek kom je over de Oude Waal  een dode rivierarm die nu een prachtig natuurgebied is. Direct na sluisje ben je bij het pontje naar Millingen wat in de zomer vaart en de toepasselijk naam ‘Heen en Weer 5’ heeft. 

Over het fietspad verder kom je bij de Bylandt een gegraven waterplas. Hier is jaren zand opgezogen en is een enorme waterplas voor recreatie ontstaan. In de plas vond men ook een grafsteen van een Romeinse legionair die de Noordgren van het Romeinse grens bewaakte. Een replicatie van de gevonden steen staat op de dijk bij  Herwen (rp10). Net daarvoor staat het kunstwerk de Romeinse baadster van Maree Blok en Bas Ligthart. Ik ken het echtpaar en heb Maree een appje gestuurd met de tekst: ‘ik heb haar gevonden’. Direct kreeg ik antwoord. ‘Heb je de zwembroek mee?’, waar op ik weer schreef, ‘Nee maar wel de fiets’ !

Detail van het beeld zijn de golven van haar haren , waar de namen van de Romeinse grenzen in staan.

De Romeinse baatster

Het origineel van de grafsteen is in het museum in Nijmegen

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is groene-balk.png
 
 
2023-04-29
Duiven-Venlo
105 km
 
Vandaag het ‘oude’ lichaam maar weer eens getest tijdens een fietstocht van Duiven naar Venlo.
In totaal van 08 uur vanmorgen tot 16 uur 105 km weg getrapt.
Het is een training voor komende week als ik de Waterlinieroute van Edam naar Bergen op zoom ga fietsen
De route is 400 km lang en ik begin in Noord-Holland, omdat ik met de trein naar het startpunt moet heb ik mijn startpunt bij Heemskerk gelegd, omdat daar een treinstation  dicht bij de route ligt.
Deze route ontleend zijn naam aan de forten de het westen van het land moesten verdedigen nadat het gehele gebied onder war was gezet.
 
Duiven-Venlo
Deze keer een route uitgezet op wegen die ik niet kende.
Via de pont naar Huissen, Angeren, Haalderen en daar de dijk op naar Nijmegen.
Na Angeren kom ik door de Betuwe bij de Linge en dan bij Haalderen. Het vreemde is dat ik altijd in het verleden via Huissen en Bemmel naar Nijmegen fietste, maar deze route is ook nog korter.
Bijzonder was wel de slapende paarden in de de polder aan de Waal. De paarden slapen languit liggend. Eén paard is nog wakker. Er lagen twee groepen in het weiland. Ook de ander groep lag te slapen.  (zie foto)
 
In Nijmegen ga ik over de oude Waalbrug en door de stad kom ik buiten de stad langs de oude spoorlijn Nijmegen-Kleef.
De hele route buiten de stad gaat door de bossen naar de Mokerheide.
 
 
De fietspaden na de Mokerheide bij Groesbeek zijn weer heel anders, met heuvels op en af,
Toch ook maar eens een route via Duitsland en het vliegveld Weeze.
 
 
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is groene-balk.png
Tot enkele tientallen meters kon ik bij de vliegtuigen komen. Helaas niet verder met het vliegtuig, maar op de fiets verder naar Kevelaar.
 
Kort na de hoofdingang zijn de overblijfselen van de militaire basis te zien. Het Astra en een museum.
 
In stilte zitten mensen buiten bij de kleine Mariakapel.
 
 
Honden kaarsje branden tegen de zwart geblakerde muur van de kerk.
 
 
In Kevelaar in het centrum is rond de kerk een devoot gebied. In aandacht en stilte zit men buiten bij de Mariakapel.
Ook zelf maar een moment met stilte genomen. Tegen de kerk aan branden honderden kaarsje.
Vanaf Kevelaar kom je in het Duitse gedeelte heel veel kwekerijen van tuinplanten tegen. Ook de prachtige bloeiende velden  met Lijnzaad die hectares groot geel in bloei staan zijn een prachtige gezicht.
Op de velden met asperges werd ook op zaterdag met veel mensen gewerkt. Gezien de vele busje waren het meest Poolse arbeiders die het, ‘witte goud delven’.
 
Door veel bosgebieden en de Maasduinen kwam mijn route bij het station in Venlo uit. Nog even overwogen om nog 24 km verder naar Roermond te fietsen, maar dat kost weer 1,5 uur.
Vanaf Venlo met de trein naar Nijmegen, Arnhem en Duiven.
Aan de conditie mankeert nog niets.
 

Waterlinie route

Met de trein naar Heemkerk en daar begonnen aan de waterlinieroute naar Bergen op Zoom.

De Waterliniefietsroute begint in Edam. Ik heb dat stuk al eens eerder gefietst en daarom de start in Heemskerk. Ik heb he stuk vanaf Edam al eens gefietst daarom gekozen voor Heemkerk, omdat het met de trein goed bereikbaar is. De treinreis begint om 09:15 uur in Duiven. Het is druk in de trein maar tot Arnhem geen probleem. Nu moet ik overstappen op de trein naar Den Helder. Het gedeelte voor de fietsen zit stampvol en op de plaats van de fietsen staan koffers en vouwfietsen. Ik kan er nog bij maar alle zitplaatsen zijn bezet. Voor mij geen probleem, ik pak mijn krukje en ga naast de fiets zitten, De aanwezigen kunnen er wel om lachen. De drukte blijft tot Amsterdam daar gaan de mensen met de koffers er uit, richting Schiphol. Er is weer ruimte maar de rit naar Zaandam is maar kort. Daar moet ik overstappen op de sprinter naar Heemskerk. Op het station voor Heemskerk staat de trein stil en de deuren zijn gesloten. Dan route de conducteur om dat de trein geen stroom heeft en niet kan rijden. Na 15 minuten is er weer stroom, maar nu moeten we wachten op toestemming van de reisleiding om verder te gaan. Met vertraging van bijna een half uur kom ik in Heemskerk. Ik neem alle tijd om de fiets en GPS goed in te stellen. Ik heb een verkorte route naar de Waterlinieroute. De route gaat net buiten de bebouwing over half verharde paden door een natuurgebied. Duidelijk een plek waar men vaak honden uit laat. Na ca 2 km houdt het pad bij de snelweg op. Noodgedwongen moet ik terug en een nieuwe route via ,,,,,, zoeken. Het is ca 5 km fietsen voor ik op de route ben.

Direct kom ik langs het eerste fort

 

Amsterdam

  • Saksenroute Enschede tot Assen. De route begint voor mij met een treinreis naar Enschede, die loopt naar Deventer en dan met de trein naar het centrum van Enschede waar de route begint. Het is moeilijk om te beginnen en dat komt omdat ik het eerste bordje van de LF route niet kan vinden. Gelukkig staat de route op mijn GPS en zo kom ik in de goede richting buiten de stad door een prachtige villawijk. Ik zij wel eens,’ daar wonen alleen zielige mensen zonder directe buren’. Zo lijkt het wel met al die enorme tuinen die nooit zelf kunt onderhouden. Maar wel leuk om te zien ik geniet nu al van de route (rest nog in bewerking)