Tochten 2020

2020-07-03
Voor de liefhebbers hierbij mijn fietsroute van;
Duiven Emmerich-Kleef-Nijmegen-Duiven
91,2 km
Vandaag wil eens op herhaling. Op 07 maart 2008 heb ik de vergelijkbare tocht gemaakt. Toen ik trainde om naar Santiago de Compostella te fietsen. Twaalf jaar geleden en nu met vele duizenden kilometers ervaring wil ik op de route toch weer andere dingen bekijken.
Om 09:30 uur vertrek ik met volle bepakking uit Duiven. Bij Groessen ga ik op Leuvensedijk. De naam herinnert aan het dorp Leuven wat in de winter van 1798-1799 bij een dijkdoorbraak wegspoelde. Stroomafwaarts op de Oude Rijn had zich een ijsdam gevormd. Door kruiend ijs brak in de nacht van 4 op 5 februari over een afstand van ongeveer tweehonderd meter de Leuvensedijk door. Van de 19 huizen die het buurtschap telde, bleven vier huizen gespaard. Bij deze dijkdoorbraak ontstond de ‘Jezuïetenwaay’.
Aan de Leuvensedijk liggen meerdere kolken. Met allemaal een eigen verhaal.
Na de Leuvensedijk ga ik richting Pannerden, maar voor het dorp fiets ik over de Deukerdijk richting Aerdt. Na een kilometer staat aan de dijk het oude gemaal met horeca gelegenheid. Met gemaal pompt het water van het Gelderseiland in de Oude Rijn.
Het Pieterpad van Pieterburen naar de Pietersberg bij Maastricht komt bij Aerdt over de Oude Rijn.
Ik besluit een stukje daarvan te nemen en met het trekpontje over de Oude Rijn te gaan. Het is een pad en eigenlijk niet geschikt voor fietsers. Maar ik ben eigenwijs genoeg om het toch te fietsen. Het trekpontjetrekpontje is een prachtige ervaringen omdat je midden tussen het riet op de Oude Rijn vaart. Ik denk dat de overtocht ca 50 m is. Midden op kan ik richting Elten de brug naar het Gelders eiland zien.
Even later passer ik deze brug op weg naar de Ossewaard .
In de Ossewaard heeft men twee rodoutes herbouwd. Toen de Rijn nog hier nog de grens was heeft men als verdediging uitkijkposten gebouwd. Nu zijn er weer twee uitkijkposten maar nu om dit prachtige natuurgebied te bekijken.
Bij Elten ga ik weer over de Oude Rijn en fiets langs het spoor naar de grens weg naar Spijk. Vroeger liep hier een spoorlijn
Restanten daarvan zijn nog zichtbaar. Op internet vond ik de geschiedenis (Om materiaal naar het front te vervoeren, legt het Britse leger in de winter van 1945 tussen het inmiddels bevrijde Wijchen en Emmerich een tijdelijke spoorlijn aan. De zogenaamde Hawkins-Link maakt gedeeltelijk gebruik van bestaande spoorlijnen. Tussen Kleve en de Rijn maakt het leger gebruik van de voormalige lijn naar Zevenaar. De nieuwe verbinding maakt gebruik van de ongeschonden bruggen bij Griethausen. Voor de oversteek van de Rijn bouwt het leger een houten noodbrug. Hiermee krijgt de spoorlijn Elten – Kleve jaren na de sluiting alsnog een vaste oeververbinding over de Rijn. Op de andere oever van de Rijn komt even voor Elten een nieuwe verbindingsboog richting Emmerich. De nieuw aangelegde delen van de verbinding Wijchen – Emmerich zijn kort na de bevrijding weer opgebroken. Wanneer Elten en omgeving in de periode 1949 – 1963 aan Nederland zijn toegewezen, vormt de voormalige spoordijk ten noorden van de Rijn, samen met de verbindingsboog richting Emmerich een deel van de nieuwe grens met Duitsland.)
Via de polder kom ik bij de hangbrug bij Emmerich. De brug is in onderhoud. Mijn volgende stop is in Kleef. De stad ken ik en in het park bij het gemeentehuis maak ik een korte pauze. Omdat ik niet via de kortste route naar Kranenburg wil, ga ik de polders van de Rijn. Duidelijk zie je dat het gebied vroeger vaak onder water stond, want de boerderijen staan op terpen.
Bij Wijeler kom ik, richting Berg en Dal, in Nederland. Net voor de grens is een tankstation en de bestuurder die er uit wil rijden kijk ik aan. Iets verder denk ik, dat was toch Thomas Hovius die vroeger in Duiven woonde. Hij keek mij ook wel aan maar verder niets. ( Van morgen kreeg ik een app. “Henk kan het zijn dat ik je gisteren op de fiets in … zag? Ja hoor het was Thomas.
Ik moet nu naar Berg en Dal een flinke klim de Duivelsberg op maken. Toch fiets ik in een keer door naar het park Tivoli boven op de berg. De conditie is nog goed.
Richting Nijmegen staat aan de weg een bank met infopaal en een TV. Dat wil ik eens bekijken. Het is wel vreemd dat je langs zo’n drukke weg op een bankje TV zit te kijken. De film van ca 3 minuten vertelt over het  aquaduct
wat hier door de Romeinen in de tweede eeuw na Christus door de Romeinen is aangelegd om vers water naar het kamp bij Nijmegen te brengen. Bijzonder. Ik ken nog een paar weggetjes achter de instellingen van de st Maartens kliniek.
En zo kom ik bij de Waalbrug die ook in onderhoud is. Bij de overloop geul van de Waal wil ik het beeld van het Romeinse strijdmasker
bekijken wat op het eiland tussen de Waal en de zij geul staat. Het originele masker wat in 1915 bij de aanleg van de Spoorbrug in de Waal is gevonden ligt in het museum. Masker
Het beeld vele malen groter is wel heel bijzonder. Met de fiets kan ik er bij komen. Ik vraag een paar dames om een foto te maken van mij met fiets bij het masker te maken. De dame vraagt waar ik heen ga en ik vertel dat ik een dagtocht maak. Dan vraagt de dame waarom ik zoveel bagage heb en ik leg haar uit dat ik dat doe om aan het extra gewicht op de fiets te wennen en ik vertel wat over mijn tochten naar Santiago de Compostella en Rome. De mevrouw vertelt dat haar vriendin ook eens zo’n verhaal heeft gehoord van een ambtenaar die na zijn pensioen naar Santiago en Rome fietste. Ze geeft nog meer feiten weer en ik denk ze praat over mij. Daarop vraag ik haar was die man soms wethouder. Ja, zegt de dame en hij was ook ambtenaar van Burgerlijke stand. “nou dan heeft u het over mij”, zeg ik haar. We komen er achter dat ik het verhaal vertelde toen ik in Zuid Duitsland Fietsbegeleider Bij Effeweg was. De wereld is klein en ik begin aan de laatste 30 km via Arnhem naar Duiven
————————————————————————————————————————————
2020-06-25 
 Duiven, Ellecom, Doesburg, Hoog-Keppel, Doetinchem, Wehl, Duiven

Een heel mooie maar hete dag (max 32)

De verwachting is dat de temperaturen boven de 30 graden zullen komen. Ik ben er niet bang voor, om de tocht van ca 70 km van Duiven via Ellecom, Doetinchem naar Duiven te maken.

Op mijn zomerse fietstochten in Spanje, Italië en Frankrijk heb ik deze temperaturen vaker meegemaakt. Ik kan goed tegen de warmte. Belangrijk is; veel drinken.
Vooraf heb ik het idee om een aantal plaatsen te bezoeken.

Tijdens onze vakantie in Westerbork bezochten we het gelijknamige museum en het doorgangskamp. Daar hoorde ik over het opleidingscentrum van de NSB in Ellecom en van de Vila Bouchina in Doetinchem.

Via de A12 brug over de IJssel kom ik op de IJsseldijk langs Velp. Bij de Lathumseveerweg moet ik de dijk af en fiets langs de IJssel door de uiterwaarden. Door de droogte staan de strangen (oude rivierarmen) bijna zonder water. Ik ben hier wel eens geweest dat, het fietspad was afgesloten. Het water stond tot aan de dijk. Nu kan ik doorfietsen tot Rheden.

Ik kijk in De Steeg nog even bij de , Carmiggelt beschouwde de Steeg als zijn tweede woonplaats. Een aantal jaren geleden zijn de beelden door koper/brons dieven gestolen en later in Doesburg, kapot gezaagd in meer dan 200 stukjes, teruggevonden. Ik heb de beelden goed bekeken, maar ik kan zeggen, ‘Je ziet er ‘geen barst’ meer van!

 

 

 

 

 

 

Via de Middachterallee kon ik in Ellecom bij landgoed Avegoor.
In het park is een Fletcher-hotel. Het is 10 uur en de gasten zijn de fietsen aan het optuigen. Ze kijken vreemd naar de fietser met volle bepakking. Zeker als ik voor het terras van hotel langs fiets, zie ik ze denken ‘wat is dat voor een vreemde vogel?’
Ik ben op zoek naar de sporthal die in de oorlog is gebouwd voor het opleidingscentrum van de NSB in park Avegoor. Ik kan het niet goed vinden. Achter het hotel vind ik een klein sportparkje met voetbalveld en de gezochte sporthal in de vorm van een grote boerderij.
De sporthal staat nu op de gemeentelijke monumenten lijst.
139 joden moesten de sportvelden aanleggen en werden zo slecht behandeld dat men het De hel van Ellecom noemde. Het is een indrukwekkend gebouw, waarvan ik het bestaan niet wist.

Via de Havikerwaard kom ik door Doesburg. (zie eerdere tochten)
Bij Keppel maak een rondje door het dorp en kijk waar Fb-vriend PW woont. Ik vind zijn huis en bedrijf, maar gezien de corona- regels besluit ik niet aan te bellen. Misschien later eens Pieter W.
Ik heb al 1 fles water bijna leeg en bij de kerk
zie ik een waterkraan voor de begraafplaats. Nu is het wat vreemd als je zegt, ‘Het is een mooi begraafplaats’, De kerk ligt op een heuvel en de begraafplaats ligt er omheen. De kerk Dorpskerk heeft een rijke geschiedenis.
Achter de kerk liggen de banen van de Keppelse Golfclub.
Via Laag Keppel kom ik bij de brug over de Matrixborden met tekst geven wateroverlast aan. Vreemd bij 31 graden, maar men is met water de ophaalbrug aan het koelen.

 

Nu gaat het verder langs de oude IJssel naar Doetinchem. Bij de brug naar het centrum (zie foto FB 25 juni) Ga ik op zoek naar de dominee van Dijklaan, waar de Villa Bouchina
moet staan. Ik moet nogal zoeken. Ik vind de villa. Als je het niet weet, is het niets bijzonders. Maar deze villa heeft een verleden. Mussert wilde joodse NSB leden een veilig huis geven, echter ook deze joden werden door de Duitsers op transport gesteld.

 

Tegenover villa Douchina vind ik een nog oudere geschiedenis. Een begraafplaats Stad en ambtsbegraafplaats
midden in de stad. Na 1803 mochten in de Napoleontische tijd geen doden meer binnen de stadsmuren worden begraven. De doden hebben wraak genomen en liggen nu weer in de stad.
Ik verlaat Doetinchem en ga op weg naar Wehl naar natuur camping De Dassenboom Een rustoord is deze natuurcamping in de bossen bij Wehl. In overleg met de eigenaar mag ik hier even staan. Ik zoek een plekje met een picknick tafel en ik vertel mijn buren, in 2 caravans, uit Cuijk, dat ik tijdelijk even langs kom. Daar ben ik niet klaar mee. Ik moet even aanschuiven voor een drankje. Ze zijn hier om een familielid in het ziekenhuis in Arnhem te bezoeken. Vast geen leuk verhaal. Na het eten ga ik naar Duiven.
Een hete , heel mooie dag

————————————————————————————————————————————
12-06-2020
Bodegraven- Asperen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Afbeelding kan het volgende bevatten: lucht en buiten

Wat is het toch leuk om in Nederland te fietsen. Foto’s 1 watermolen langs Vlist 4 m onder NAP .

Afbeelding kan het volgende bevatten: lucht en buiten

2 Monniken op de Dam bij Nieuwpoort.

Afbeelding kan het volgende bevatten: wolk, lucht, brug, buiten en natuur

3 en 4 Soms heb ik een wat bijzondere route met en brugje naar de Alblasserwaard.

 

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, lucht, buiten, water en close-up

Route langs de Linge van Asperen tot Duiven

13-06-2020
Asperen -Duiven
Op mijn fietstocht langs de Linge van Gorkum naar Doornenburg kwam ik gistermiddag na 78 km bij het fort in Asperen. Heb vooraf wel met een camping in de buurt gebeld, maar wegens Corona gewoon gesloten. Het fort bleek een prachtige plek te zijn. Picknicktafel om mijn potje te koken en beneden aan de Linge een mooie rustige plek om mijn tentje op te zetten. Een paar jongeren hadden al een tentje aan het water staan staan en gingen nachtvissen. ‘Ga maar staan’, zeiden ze. ‘Hier komt niemand.’ Veel tijd had ik niet om nog bij het tentje te zitten. Een heftig onweer brak los en hield de hele avond aan. Toch best goed geslapen.
Van morgen 08 uur weer verder en een mooi zonneharp maakte het beeld van de Linge nog mooier.
Ik had geen drinkwater meer en bij Rumpt, achter de kerk op de begraafplaats water gehaald. Door Culemborg richting Tiel kun je niet altijd langs de Linge fietsen. Vanaf Kesteren en Hemmen blijf je het kleine riviertje volgen. Tot Culemborg zie je veel plezierboten op de Linge, daarna is de Linge niet meer bevaarbaar. Toch wel want bij Homoet zag ik een kanovaarder. De Linge is een rivier met het begin bij Doornenburg en de monding in de Merwede in Gorkum. Prachtige polder landschappen en veel historie. De totale tocht vanaf Bodegraven, Gorkum, Duiven 155 km
2020-05-28

Henk op weg; rondje Veluwe.
28-05-2020

77 km

Track van de route. Rechts is het zuiden, links het noorden. Verste punt is Klarenbeek. ps. op verzoek stuur ik de GPX  track per e.mail ( datum van de track wel vermelden)

Ik verander nog wel eens van gedachte. Had ik het idee om twee dagen in de Achterhoek te fietsen, maar door de onzekerheid van overnachting op een camping, toch maar besloten een ééndaagse tocht op de Veluwe te doen.

Via het Centrum van Duiven, fiets ik over het fietspad van het industrieterrein Centerpoort Noord. Begin 1992 is de gemeente het bedrijventerrein gaan ontwikkelen. Boeren werden uitgekocht of verplaatst. Als wethouder grondzaken mocht ik namens de Gemeenteraad de grond aankopen doen. Rein Louters werd uitgekocht en Henk Vuulink werd verplaatst.
Niet altijd leuk. Uitkopen betekende wel een ‘redelijke’ vergoeding, maar men moest wel van huis en stee vertrekken. Een zo heb ik bij elk bedrijf wel een verhaal.

Zo ook bij de helikopter-luchthaven in Duiven. van Zuilen van Ebag had een helikopter en wilde naast zijn bedrijf, op eigen kosten een Heli Luchthaven  aanleggen. En zowaar we kregen het voor elkaar; een officiële heli luchthaven in Duiven. Aan de A12. Het pand staat nu voor een deel met helihaven in de verkoop!

Via Velp en Rozendaal kom ik bij kasteel Rosendael
Door de corona maatregelen is het kasteel nog dicht. Dan maar een foto van dit prachtige kasteel in de waterpartij. De landelijke fietsroute LF4 loopt langs het kasteel. Het is vanaf het kasteel een flinke klim langs de begraafplaats .

Het Vingerhoudskruid staat in bloei en de Latijnse naam Digitalis zit vast in mijn hoofd.  Een prachtige plant in de bermen van het bos. Na de begraafplaats klimt het direct. In de kleinste versnelling kom ik bij de heide en zandverstuiving. Een paar jaar geleden heeft men begroeiing weg gehaald om de zandverstuiving te vergroten. ‘De natuur trekt zijn eigen pan’ het kale zand is weer begroeid met opslag en heide.

Brandtoren Rozendaalse heide hoogste punt van de Veluwe 109 m

De brandtoren is het hoogste punt. Ga je aan het einde van het fietspad (knooppunt 65) waar je links naar de brandtoren gaat, 400 rechtdoor langs het bos, dan vind je daar restanten van de radiopostCode naamTeerose uit de oorlog. Duitsers peilden hier Engelse vliegtuigen op weg naar Duitsland
De brandtoren was de plaats van waaruit men kon peilen waar branden op de Veluwe waren. Of het nog wordt gebruikt weet ik niet.

Nu gaat het heuvel af door de Imbos naar Eerbeek. De plaats waar de papierindustrie nog steeds actief is.  Aan de noordzijde van het Apeldoornskanaal  ken ik een kleine natte heide, de Empese en tondense heide . Een paar jaar geleden was het een prachtige heide met vennen. Nu zijn een groot gedeelte van de vennen droog gevallen. Wat nog steeds mooi is, is de stilte. Dat midden in het natuurgebied heeft een huis heeft gestaan. Is te zien aan de bloeiende Rododendrons. Wel mooi maar ze horen hier niet thuis. Blijkt dat daar nog een bordje privéterrein bij staat.

Hallseweg 2 Klarenbeek
Waar is de voordeur?

Via de Hallseweg ga ik richting Klarenbeek en Loenen. Op de Kruising Hallseweg 2 staat een woning waarvan de voormalige voordeur is dicht gemetseld. Waar de voordeur wel zit is mij niet duidelijk.

In Loenen neem ik in de Kerk een moment rust in de Mariakapel, met een prachtig glas in lood raam.
Het is de kerk van de  Franciscus en Claraparochie Toch leuk zoals ik, als niet Rooms Katholiek, wel twee keer op weg naar Rome in Assisi, de geboorteplaats van Franciscus en Clara heb bezocht en nu daar een moment van rust neem.

Na Loenen bezoek ik, op weg naar de Woeste Hoeve, het Ereveld Loenen. Niet een plek waar je direct vrolijk van wordt, maar wel goed te weten, dat meer dan 4000 mensen hier een laatste rustplaats vonden. Ze gaven hun leven voor onze vrijheid. Ereveld Loenen

 

 

 

 

Via het Deelerwoud en een rustpauze in het Oerbos in Arnhem kom ik na 77 km weer in Duiven.

 22 mei 2020

2e Rondje Arnhem-Renkum’ , 82 km
Zo dicht bij en zoveel leuke dingen.

Gisteren 22 mei 2020 in eenzaamheid weer een rondje gemeente Renkum gefietst. Deze keer een wat vreemde aanloop via de fietsbrug langs de A12 over de IJssel naar Velp en door Rozendaal. Dat ik op de Rozendaalselaan een foto van een boom en huis maak, klinkt wat vreemd. Maar ooit 10 of 15 jaar geleden kwam ik langs de boom, waar een regulateur klok tegen aan stond met een briefje. ‘Wie mij kan repareren mag mij houden’. De klok heb ik gerepareerd en aan vrienden gegeven. Een paar maanden terug kreeg ik de klok terug, omdat ze ook andere klokken in huis hadden gekregen. Ik gebruik de klok nu als ‘ruilklok’ bij reparaties.
Via Rozendaal, Warnsborn en de Koningsheide kwam ik op de Amsterdamseweg bij het Planken Wanbuis  Vanaf het fietspad, op ca 50 m in het bos zag ik wat bewegen. Een Reebok, die ik ca 6 jaar schat, keek mij, met mijn gele jas, strak aan. Zo heb ik een paar leuke foto’s kunnen maken.


Na het restaurant het Plankenwanbuis ben ik de eerste weg links gereden naar de Bunderkamp. Dit is de grensweg van Renkum en Ede. Langs het spoor kom je bij landgoed  Quadenoord Het landgoed is eigendom van de familie Koker. Toen ik in het biologisch onderzoek werkte, ben ik vaak met dhr Koker op pad geweest. Stotterde iets, maar had wel hele mooie verhalen. Op het landgoed is een natuurcamping en een beelden tuin. Quadenoord is uit de oudheid bekend, want al ver voor onze jaartelling woonden hier mensen. Meerdere grafheuvels langs de weg zijn daarvan stille getuigen.

 

 

 

NH kerk Heelsum-Kivitsdel

Na een rondje Renkum kwam ik Heelsum hier staat een bord wat verwijst naar de oudste wandelroute van Nederland  van Amsterdam naar Arnhem. Heel bijzonder. Maar ik was op de fiets en kwam op kruising Kerkweg – Koninginnelaan bij de kerk van de hervormde gemeente Heelsum-Kivitsdel.  Een prachtig kerkje op een plek waar je meestal met een auto niet komt. Op de kruising staat het van van Brakell gedenkteken uit dankbaarheid geschonken door de bevolking. Hier heb ik toch de nodige tijd aan besteed.Als je door fietst kom je bij een tunneltje onder de A15 door en dan gaat via de LF4 fietsroute Midden Nederland  door de bossen naar Oosterbeek en komt bij het Airbornemuseum  in het centrum van Oosterbeek. Vanaf de frontlijnweg is het een heftige klom naar Doorwerth. Daarna gaat het betonfietspad langs vijvers, sprengen, prachtige akkers en landhuizen. Via de Schelmseweg kom ik bij Mariëndaal een gedeelte is Arnhem en het westelijk deel gemeente Renkum. De Groene Bedstee ligt in Arnhem

Groene Bedstee Mariëndaal

 

 

 

 

De meest vreemde picknicktafel, waarvan het blad is gemaakt van de grafsteen van een monnik, is aan de Schelmse weg te vinden. Daarna trok ik door tot het Oerbos achter het Nederlands Openlucht Museum. Vanaf daar is het nog 10 km naar Duiven en had ik een rondje van 82 km gereden.

 

 

 

 

————————————————————————————————

20020-05-10

Op veilige afstand, alleen een rondje Arnhem van 50 km gefietst.
Bij Heveadorp het landgoed de Duno  beter bekeken. Wat een prachtig landgoed. Alleen al hoe je binnen komt via de poort en de Azalea-laan.
Op het plateau, mooi vergezichten tot Duiven en Nijmegen.

Afbeelding kan het volgende bevatten: plant, boom, lucht, buiten en natuur
Afbeelding kan het volgende bevatten: boom, gras, lucht, buiten en natuur
————————————————————————————————

2020-03-23

Gisteren kwam ik op mijn fietstocht Duiven-Heteren vv. op de Drielsedijk, bij het monument op de plaats waar men in september 1944, na de mislukte slag om Arnhem vanaf Hotel Hartenstein (nu Airborne museum in Oosterbeek) naar de Rijn moest en daar de oversteek over de Rijn naar de Betuwe maakte.
Bij het lezen van de teksten besefte ik, dat ik in 1963 van een veteraan uitleg heb gekregen over de terugtocht. Ik kwam in april 1963 als dienstplichtig militair bij het Korps Commandotroepen in Roosendaal. Na het behalen van de groene baret kregen we van luitenant van Woerden? een uitleg in Oosterbeek. Hij was ook in september 1944 als militair bij Oosterbeek gedropt en had het terugtrekken in de nacht meegemaakt. Vanaf Hartenstein liepen wij die route door het bos. Hij had de route ’s nachts in het donker gelopen en aan de bomen hingen linten om bij de oversteek te komen. In groepjes gingen ze naar de Rijn. Hij gaf ons uitleg en vertelde dat ze vanaf de Westerbouwing door de Duitsers onder vuur werden genomen.
Nu ik op de borden het hele verhaal lees komt zijn verhaal weer boven en besef nu beter wat het was, wat hij tijdens de Slag om Arnhem meemaakte.

Afbeelding kan het volgende bevatten: wolk, lucht, gras, boom, plant, buiten en natuur
Afbeelding kan het volgende bevatten: boom, gras, lucht, plant, buiten en natuur

2020-03-07

Duiven- Huissen, Bemmel, Lent, Arnhem, Duiven.
50 km

Het is vandaag een wat vreemde fietstocht.
Ik ga over de dijk naar het Looveer. Ondanks het hoge water vaart de pont en komt speciaal voor mij van de andere kant.

Aan de Linge bekijk ik het monument van de tank. Hier stokte in september 1944 de bevrijding van Nederland. De slag om Arnhem ging verloren. De Duitsers zaten noord van de Linge en de Geallieerden aan de zuidkant .
Veel mensen uit de Betuwe en de Liemers moesten evacueren.
Ook veel burgers zijn gedood. Alleen al in Huissen bij een bombardement van de geallieerden, op 2 oktober 1944, waren er meer dan 200 doden.

Marigold, de goudsbloem, is het symbool voor de burgerslachtoffers.

De burgerslachtoffers liggen niet op een Erebegraafplaats, maar wij moeten ze wel in ere gedenken.

Na het bezoek aan de Linge fiets ik richting Arnhem en ben op weg naar mijn vertrouwde plek in het Oerbos. De Apeldoornseweg vanuit het centrum tot aan Monnikenhuizen is een beste klim naar bijna  80 m hoogte. Het gaat mij goed af. De conditie is nog prima op niveau. Op de pick-nick plek in het bos controleer ik mijn uitrusting. Kook mijn spaghetti en geniet van het zonnige weer. Om 17:00 uur begin ik in te pakken en een uur later ben ik thuis.

————————————————————————————————

2020-02-14

Ik heb een wat vreemd gevoel. Ik wil weer fietsen en mijn uitrusting testen.

Toch ben ik een wat vreemde verschijning, omdat in februari geen fietsers met tassen en een tentje op pad zijn.

Om 09:00 uur fiets ik uit Duiven richting Oerbos in Arnhem. Het is mijn favoriete bos achter het Nederlands Openlucht Museum in Arnhem.

In 2015 heeft de gemeente Arnhem besloten geen onderhoud meer te doen. De fiets routes worden wel vrij gehouden van omgevallen bomen.
Oerbos Arnhem
Op de bosweg in Arnhem moet ik naar Alteveer 10 % klimmen. De conditie is goed, gisteren liep ik in 3 min. 20 sec. 13 etages de trappen op bij van der Valk.

Rustig doortrappen. Ik krijg van tegemoetkomende fietser aanmoedigingen. In het Oerbos op de Waterberg heb ik een favoriete open plek in het bos met een picknick-tafel. Ik geniet van de rust. Kook mijn favoriete spaghetti, controleer mijn uitrusting en zet mijn tentje op. Alles is compleet klaar voor leuke fietstochten in 2020.

Eind van de middag fiets ik weer naar Duiven. Thuis is de omgevingstemperatuur toch beter. Maar ja, wie gaat er nu op Valentijnsdag een ritje op de fiets maken?