Uitrusting

 

.

Op de vraag; wat of welke fiets heb je nodig? Schreef Thomas Sanders uit Rosmalen. Net als voor de berijder geldt voor de fiets, dat onder wat basisvoorwaarden, alles bruikbaar is. De gehele outillage wordt vooral bepaald door het gewenste comfort. Wat ‘moet’ is simpel: 2 goede remmen. De rest is ondergeschikt. Dat ik je een prachtige fiets (http://www.koga.com/nl/) mocht tonen, wil niet zeggen dat het zo ook per se moet.


In volgorde van belang adviseer ik:
” altijd iets bij je hebben om te eten en te drinken
” een zadel waarop je met plezier dagelijks minstens 8 uur kunt zitten
” anti-lek banden
” een goede fietspomp
” waterdichte tassen
” veel versnellingen (in de laagste versnelling moet je ongeveer 4 km/h kunnen rijden,langzamer heeft geen zin)
” low riders (bagage voor)
” onderhoudsolie voor je ketting

Ja, zo simpel kan het zijn. Deze regels waren voor mij aanleiding om voor mijn eigen fiets (Gazelle Orange Hybride)te kiezen. Ik voel mij daar prettig op!

De Fiets
Merk Gazelle Orange Hybride, zeven versnellingen Framemaat 54, nr 0155114 Op deze fiets heb ik 6 jaar lange reizen naar Santiago de Compostela en Rome gemaakt. 2013 reed ik de versnelling zodanig kapot dat ik na duizenden kilometers aan een nieuwe fiets toe was.

IMG_0579
Augustus 2013 heb ik een Trek-fiets  gekocht. (ca 1100 euro) De enige aanpassing die ik gedaan heb zijn zwaardere spaken in de het achterwiel. Met de volle tassen en de tent achter op de bagagedrager kreeg ik te vaak een spaakbreuk. Spaakbreuk komt nu niet meer voor. Per jaar fiets ik ongeveer 8500 km. Bewust heb ik gekozen voor een damesfiets. De fiets is net zo stabiel als een herenfiets en heeft bij het op en afstappen voordelen. Ik heb nu drie lange tochten gemaakt en geen problemen met de fiets.

Banden,Swalbe Marathon plus antiplat

Een prima band. Kosten per stuk ca. 36 euro. Een band die veel kan hebben. Toen ik per ongeluk over een kapot flesje reed, zat er een snee van ca een halve cm in de band. De band was echter niet lek. De snee heb ik met snellijm (superlijm) kunnen lijmen. De gelijmde plek is niet meer te vinden. Ook heb ik een punaise in de band gehad zonder dat de band lek raakte. Het geheim van deze band zit in een ‘halve maan’ stuiterrubber van ca. 1 cm dik,net onder het loopvlak. Kleine scherpe dingen komen wel in, maar niet door deze laag. Deze band is ontwikkeld voor mensen met een rolstoel. Die zijn met een lekke band echt gehandicapt. Mijn ervaring met deze band is zeer positief. Ik heb de bandenspanning op 5,3 bar. Het maximum van deze band is 6,0 bar. In het gebruik merk ik geen nadelige effecten. De band rolt goed. Hij is mogelijk wat stugger, maar dat verschil merk ik niet. Op mijn tocht naar Santiago en Rome en tijdens de trainingen, in totaal 12000 km, heb ik geen lekke banden gehad. De binnenband heb ik nu met een ‘autoventiel’. Voordeel daarvan is dat je bij elke benzinepomp kunt bijvullen, dan wel de spanning kunt controleren. (sinds 2008 geen lekke band meer gehad)

Banden met stikstof
Ik heb de banden bij de autobandenhandel laten afvullen met 5,0 bar stikstof. Wel zelf het verloopventiel naar een fietsband meenemen. Ik heb nu binnenbanden met een autobandenventiel. Dan kan ik bij elke benzinepomp oppompen. Echter naar Santiago heb ik de banden met stikstof niet hoeven op te pompen. De banden waren na 2500 km steeds op spanning. Volgens de literatuur zijn stikstofmoleculen groter dan zuurstofmoleculen waardoor ze minder snel uit de band “ontsnappen”. Lucht bestaat voor +/- 79% uit stikstof, 20% zuurstof kan dus wel uit de band ontsnappen, waardoor je met een zachte band rijdt. Toch is het verstandig om eens per half jaar de spanning te controleren, omdat ook het ventiel kan lekken. Als de spanning te laag is of je rijdt toch een lekke band, dan kan de binnenband gewoon worden geplakt en met de fietspomp worden opgepompt. Als je met de fiets in het vliegtuig reist heb je er weinig aan omdat men wil dat tijdens de vlucht de banden zonder spanning zijn.

Duracell oplader

De Duracel oplader met batterij en 2 usb uitgangen.

De Duracel oplader met batterij en 2 usb uitgangen.

Ik had al in 2008 een externe voeding met oplaadbare batterijen in elkaar gezet. Die gebruikte ik voor de Tomtom en de telefoon. Nu is er van Duracell een handige oplossing. De oplader en batterijpakket zitten aan elkaar. Er zijn twee usb uitgangen en twee verschillende usb stekkers naar je apparaten: de telefoon, Garmin GPS en fototoestel. Dus alles wat met een usb-plug kan worden opgeladen. Mijn eerste ervaringen zijn positief. Let op er zijn meerdere modellen. De hier beschreven oplader heeft 2 usb uitgangen en een batterij van 1800 mAh. Er is ook een 1100mAh. Dus met minder capaciteit.

Duracel geeft de volgende product beschrijving.  Kan jij onderweg wel wat extra energie gebruiken? De Duracell Oplaadbare Mobiele Oplader 1800 mAh is een mobiele energie bron die je op reis kunt gebruiken om je telefoon, iPod, TomTom of andere Micro- of Mini-USB apparaat op te laden. Laad hem thuis gemakkelijk op via een stopcontact en geniet tot 5 uur extra gesprekstijd. Met twee USB poorten kunnen zelfs twee apparaten tegelijkertijd geladen worden. Met de Duracell Oplaadbare Mobiele Oplader 1800 mAh heb je altijd een back-up power plan.De Duracell Oplaadbare Mobiele Oplader is ook geschikt voor Apple producten

Navigatie,GPS
De eerste jaren gebruikte ik de TomTom van de auto op de fiets. Dit werkte goed maar de stroom voorzienig was altijd een probleem.
Sinds een paar jaar gebruik ik de Garmin gpsmap64 , vorig jaar 2015 heb ik een nieuwe gekocht. De oude gps werkte nog goed maar de drukknop en het rubber begon te slijten en ik wil niet op een lange fietstocht voor verrassingen komen te staan. Het leren omgaan met de Garmin is niet eenvoudig, maar heb je de instellingen door dan is het een prachtig degelijk apparaat. Op de mini SD kaart van 16 Gb die onder de batterijen zit staan alle kaarten van europa per land. Ook staan daar alle routes per dag in. Op de twee GP oplaadbare batterijen van 2600 mAh werkt de GPS een hele dag. Het apparaat is waterdicht. Een een hele dag regen is voor het apparaat geen probleem.
 2016-11-200032016-11-20004

 

 

 

 

 

 

 


Handschoenen, Agu 
In het begin vond ik fietshandschoenen net zo raar als een helm. Nu weet ik dat beiden onmisbaar zijn. Fietshandschoen beschermen tegen ‘dode vingers’. Door de permanente druk op het stuur worden zenuwen afgekneld en krijgt men een tinteling en daarna ‘dode’ vingers. Fietshandschoenen kunnen dit probleem voorkomen. Ik bij een val is het een bescherming van de handen.

Fietshelm, MET
Ik was er geen voorstander van. Ik was het niet gewend! Twee valpartijen hebben mij overtuigd. Ik draag een helm! Naar Rome ging ik de tweede dag op een fietspad onderuit. Ik wilde met ‘losse handen’ fietsen en de ritssluiting van de windstopper dichtmaken. Het voorwiel kwam naast het fietspad en ik viel. Ik voelde mijn hoofd op het asfalt komen. Nu stond ik geschrokken op, maar wat zou er gebeurd zijn zonder helm? Mogelijk was de tweede dag al het einde van mijn pelgrimstocht.

Fietshelm + lampje



Tijdens mijn eerste tocht naar Rome (2010) waren er nogal wat tunnels in de route. Ik heb achter op de helm een fietsachterlichtje gemaakt. Het knipperlichtje zit met een trekbandje vast. Op drukke routes en in tunnels zet ik het knipperlichtje aan. Ik heb het gevoel, dat ik beter word gezien en men ruimer om mij heen gaat. Het lampje weegt ca 80 gr. Het lampje zit nu standaard op mijn helm. Ik heb inmiddels de fabrikant van de helm gevraagd of men een helm met Letjes zou kunnen maken. Op de fiets en wandelbeurs 2011 heb ik de eerste Agu helm met geïntegreerde Letjes gezien. Ze kosten ca 80 euro. Mijn lampje kostte 2,50 euro.

Fietscomputer, VDO MC1
Deze fietscomputer kent vele mogelijkheden. Ik kocht dit type omdat er een temperatuur-/hoogtemeter en stijgingspercentage op zit. Alleen de hoogtemeter is niet echt betrouwbaar. Afhankelijk van de luchtdruk geeft de meter nog wel eens grote verschillen aan. Een bijzonder handige meter is de navigator. Dit is een kilometerteller in je kilometerteller die je zelf kunt instellen. In de route boekjes worden vaak de km afstanden w Indien je navigator gelijk loopt weet je precies waar je moet afslaan.

Terry zadel,Riviera ClimaVent Gel Men
Het zadel heeft een optimale ventilatie en bevalt goed.Wel heb ik de punt wat omhoog staan. Het lijkt vreemd maar het zit beter, want je zakt naar het brede deel van het zadel en zit op je zitbeentjes.


Slot
Het gewone standaard slot op de fiets. Een los kabelslot voor het extra vastzetten van de fiets was te zwaar en heb ik thuis gelaten.

Bagageslotjes
De grote angst is dat je tassen tijdens een bezoek aan een supermarkt, kerk of op andere plaatsen waar je de tassen niet mee kunt nemen, worden gestolen. Om dit te voorkomen heb de tassen met kleine bagagecijferslotjes vastzitten. Aan de voortassen en het front rack heb ik sleutelringen gemaakt.

Met het bagageslotje maak ik beide sleutelringen vast. Aan het handvat van de achtertassen en de bagagedrager zitten ook sleutelringen. Met drie bagageslotjes heb ik vier tassen vastzitten. Tijdens het rijden zitten de slotjes altijd vast, dit is net voldoende om de tassen niet zomaar er af te pakken. ’s Nacht zet ik de fiets met een cijferslotje aan de tent vast.

Fietsalarm

Het alarm weegt 120 gram en heeft een code voor aan en uitzetten. Als men na het activeren van het alarm de fiets aanraakt, komen er eerst vijf korte signalen van 130 dB. Als men binnen vijf seconden weer de fiets beweegt, blijft het alarm aan en is het alleen met de persoonlijke code uit te zetten. Verkrijgbaar bij www.cycla.nl . Kosten circa 25 euro. Sinds 2015 niet meer gebruikt


Remmen
De knijpremmen voor en achter zijn van Union en het is mogelijk om alleen de rubber te vervangen. Ik heb de bediening van de handrem omgekeerd. de rechter handrem was voor, de voor rem. Dit is nu de achterrem. Ik ben rechts en reageer rechts sneller. Daarom knijp ik fracties van seconden, sneller rechts en dan pas de voorrem. Ik weet niet of het gevoel is, maar de kans op slippen is kleiner.


Spiegeltje
Het was even wennen, maar ik zou het niet meer willen missen. Te koop in de fietsenspeciaalzaak een klein formaat met iets gebolde spiegel. Na een aantal tochten kun je niet meer zonder.


Kaartmap

Ik vond de kaartmap van mijn stuurtas te klein. Bij Blokker heb ik transparant tafelplastic gekocht en daarvan een map van 29 cm breed en 35 cm lang gemaakt. Een stuk plastic van 58 x 40 cm vouw ik en plak de naad  aan binnen en buitenkant dicht met tape. De naad komt dan aan de achterkant van de map. De onderkant vouw ik om naar achteren en plak het vast met tape. De bovenkant vouw je om en met  klittenband zit de kaartmap aan de stuurtas vast zit. Voordeel is dat het routeboekje over dwars in de map past. Het geheel is waterdicht en de kaartmap kan er af voor het wisselen van kaarten. Een ander voordeel is dat je de kaart dichter bij hebt. Ik kan nu de kaart zonder bril lezen. Kosten per map circa 3 euro.


Nexus naaf met 8 stuks versnelling (vorige Gazelle fiets tot 2014) Vanaf 2015 de derailleur
Het voordeel van de Gazelle fiets is de dichte kettingkast. Fietsen met een Roloffnaaf (zeer goede naaf!) hebben ook dit voordeel. De kosten van een Roloffnaaf zonder montage zijn circa 700 euro. Mijn Gazelle fiets met Nexus naaf heeft 7 versnellingen. Je kunt echter het achtertandwiel en het voorblad vervangen. Hierdoor krijg je een kleiner verzet, maar heb je nog wel nog steeds 8 versnellingen. Dit gaat ten koste van 4 “grote” versnellingen. Ik heb nu een klein verzet wat vergelijkbaar is met het kleinste verzet van de Roloffnaaf. Voordeel van de gesloten kettingkast is dat vliegmaatschappijen niet moeilijk doen. Met het vervoer van de fiets. Over het algemeen is en bang voor het vet van de ketting. Ik heb nu op mijn Gazelle : Het achtertandwiel met 16 tanden vervangen door 23 tanden. Voorblad voor 38 tanden. vervangen door een blad met 34 tanden. Door het vervangen van het achtertandwiel kreeg ik 4 “kleine” versnellingen extra.

Tassen, Ortlieb

De tassen zijn niet echt goedkoop. Een set voor- en achtertassen kost circa 200-220 euro Voordeel van deze tassen is de degelijke kwaliteit, een zeer eenvoudig ophangsysteem en ze zijn waterdicht. Ik heb de tassen aan de achterkant van een nummer voorzien. Elke tas heeft daarmee zijn eigen plek op de fiets. Bij het pakken van de tassen is het van belang in de voortassen lichte kleding te pakken en het gewicht gelijk te verdelen. De zwaardere dingen moeten in de achtertas. Ook tijdens hevige regenval heb ik de inhoud van de tassen droog gehouden.

Tent  (tot 2016)
Vaude Taurus 11 Petro Tent en grondzeil.
53×19 2,7 kg, 2440 gram tot 2690 gram maximaal, 229 euro,

Materiaal:
Buitentent: 40D Polyamid Ripstop 240T, bothside siliconized, 3.000 mm
Binnentent: 30D Polyester Ripstop 285T
Grondzeil: 40D Polyamid Ripstop 240T, laminated, 10.000 mm
Bodem: 70D Polyamid 190T, PU coated, 5.000 mm
Stokken: Al 7001 T6, 10,2mm
Aantal haringen: 10
Aantal spanlijnen: 2


Tent is met 2,7 kg redelijk licht en heeft voldoende ruimte. Ik gebruik deze tweepersoonstent voor mij alleen. Daardoor kan ik alle tassen binnen leggen. Het opzetten kost 15 tot 20 minuten. Afbreken gaat iets sneller. Een andere reden waarom ik deze tent kocht was de omvang van de ingepakte tent. Met 53 cm lengte en een doorsnee van 19 cm kan de ingepakte tent in de lengte op de bagagedrager.

Haringen
Hoe verder naar het zuiden; hoe meer stenen in de grond. Gewone haringen moet je soms met een steen in de grond slaan.

Haringen van oude spaken.

Haringen van oude spaken.

Ik heb oude roestvrijstalen spaken tot haringen gebogen. De haringen zijn licht en in elke ondergrond is wel een plekje te vinden om de haringen in de grond te krijgen. Bij zware storm zijn deze haringen natuurlijk onvoldoende. Ik gebruik ze als ik overnacht en bij de tent blijf. Of als het zeer stabiel weer is.

De slaapzak
Een donzen slaapzak in mummie model. In de winter lekker warm, in de zomer te warm, maar dan wel als dekbed te gebruiken. Kosten circa 270 euro. Let op bij het kopen. Er zijn modellen met de ritssluiting rechts en links. Voor rechts en linkshandige mensen.

De slaapmat 
De nieuwste ontwikkeling
is de Thermarest : NeoAir
Afmetingen: 51 x 183 x 6,3 cm (B X L X D)
Opgerolde afmetingen: 23 x 10 cm
Gewicht: 410 gram
Isolatiewaarde: 2,5
Nadeel is dat het geen zelf opblazende mat is en omdraaien op de mat nogal wat lawaai geeft.(niet voor slechte slapers aan te raden.) De mat is wat smaller maar slaapt goed. Niet te hard opblazen anders val je er af.
Een scheur in de mat, ontstaan door de gesp van de broekriem, heb ik geplakt met lijn en folie voor reparatie van opblaaszwembadjes. Uiteindelijk de mat toch vervangen.

Pannenset
Ik heb een pannenset van Optimus met teflonlaag. De set bestaat uit twee grote pannen, waar van de kleinste met deksel. Er zit een losse steel bij die voor alle pannen is te gebruiken. De grootste pan is circa 1,5 liter en de kleinere pan 1 liter. Omdat ik maar een brander heb kook ik eerst spaghetti of rijst en stop de pan daarna in de slaapzak tot het tweede gerecht klaar is. In de slaapzak blijft het zeker een half uur warm.

Primus brander
Ik kook nu steeds op benzine (euro 95). Het is overal te koop. Wel de brander eerst goed warm stoken anders komt er te veel roet op de pannen.
De brander van Primus is een laag model. Voordeel is dat de brander stabiel staat en niet snel omvalt. Tijdens het koken zet ik een windschermpje rond de brander.


Kleding 
De zomerkleding is bij mij vrij simpel. Ik gebruik fietsschoenen met een platte zool om dat ik het rijden met klippen niet prettig vind. Ik heb dan ook maar 1 paar schoen bij mij die ik ook ’s avonds draag. Korte sokken en een gewone linnen zomerbroek,en een Body waer onderbroek van de Makro. Nee geen fietsbroek met een zeemleren kruis. Die heb ik wel gebruikt maar zat mij veel te warm. Met mijn zadelpunt iets omhoog zit ik vrij stil op het zadel. Ik kan het een hele dag volhouden zonder kapotte of pijnlijke plekken aan mijn achter werk.

Op de broek draag ik altijd een zweet zweethemd van ….. en daarover een geel fietsshirt. “s morgen of bij kou overdag gebruik ik een windstopper en soms daaronder een Morenowollen vest. Morenowol neemt geen zweetlucht op en het vest stikt niet na een inspannende rit. De helm en handschoenen zijn het sluitstuk.

Bij regen komt de AGU regenbroek en overschoenen voor de dag. Een Vaude regenjack, kleur geel is dan afdoende.
Regenjack en broek laten geen vocht door, naar houden zweet ook binnen. Bij een hele dag regen ben je wel nat van het zweet.

In de winter draag ik lange sokken een zwaardere broek en bij echte vorst een lange thermos onderbroek.